"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Programmering i förskola och grundskolans tidigare år

Utvärderingen avser kursen Programmering i förskola och grundskolans tidigare år och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 2IT033
Kursens lärare: Andreas Olsson, Carina Granberg och Lars Häll
Kursperiod: 240902 - 250119
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250127
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 18/5 (28% svar)

Ett axplock från studenternas respons återfinns nedan:

Kursens förväntade studieresultat hjälpte mig att förstå vad jag
skulle lära mig

- Stämmer inte alls 0 (0,0%)
- Stämmer inte särskilt väl 0 (0,0%)
- Stämmer delvis/delvis inte 0 (0,0%)
- Stämmer ganska bra 3 (42,9%)
- Stämmer precis 4 (57,1%)

Kursens aktiviteter hjälpte mig att uppnå de förväntade
studieresultaten

- Stämmer inte alls 0 (0,0%)
- Stämmer inte särskilt väl 0 (0,0%)
- Stämmer delvis/delvis inte 0 (0,0%)
- Stämmer ganska bra 4 (57,1%)
- Stämmer precis 3 (42,9%)

Vad var det bästa med kursen?

- Att den var en distanskurs vilket underlättade för mig att kunna arbeta vid sidan av.
- Det var lätt att hänga med och förstå tanken bakom uppgifterna.
- Man fick nya kunskaper
- Att få skapa egna spel och lära mig scratch.
- Kombinationen mellan teoretiska perspektiv och praktisk erfarenhet av visuell programmering.
- Att jag lärde mig så mycket, och lärarnas hjälp.
- Den har varit rolig och varierande

Vad skulle kunna förbättras, och varför?

- Svårt att lära programmering på egen hand utan ingennlektion eller digitalt träff.
- Det hade varit kul om det gick att ordna i framtiden att det var några träffar via zoom. För en bättre social gemenskap med andra studenter från kursen. Sen förstår jag att det inte alltid går att planera så att alla som arbetar deltid eller studerar deltid kan vara med. Men å andra sidan så kanske vara frivilliga träffar och föreläsningar kring innehållet i kursen."
- Bättre feedback och snabbare
- Struktur, kanske uppdelat i kortare uppgifter istället för a, b, c etc som jag upplevde blev rörigt och otydligt.
- Snabbare återkoppling och betyg, det gick över tiden på 15 arbetsdagar flera gånger. Det var inte bra.
Digitala möten via exempelvis Zoom, men ej obligatoriska.

Vilket råd skulle du vilja ge till framtida deltagare?

- Våga fråga om du inte förstår grunderna i scratch.
- Du behöver vara studiemotivierad och kunna självständigt lägga upp dina studier.
- Våga leka i scrach för att lära dig funktionerna i början.
- Att ta nytta av varandra och skapa egna studiegrupper för bättre lärprocesser.
- Våga testa och det gör inget om det blir fel utan det är en del av lärandet. Ta en paus om du fastnar och återgå vid ett annat tillfälle.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

- Vi ska se över återkoplingstiden och svara inom 15 arbetsdagar. 

- Vi ska också vara snabba på att svara i kursens frågeforum, men då krävs det att frågor inkommer från er studenter. 

Senast uppdaterad: 2025-11-03