"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.

Nyheter, porträtt och reportage

Girl basketball.
Idrottsämnet förnyas med stöd från idrottsrörelsen

Förståelse för hur olika och ibland motstridiga idéer om hur rörelse i idrottsämnet kan samexistera.

Magnus Blomgren
Vad röstar vi egentligen om i EU-valet 2024?

Magnus Blomgren, docent i statsvetenskap, svarar på vilka EU-frågor svenska folket kan påverka mest.

Harald Gaski och Sara Sandström
Sara Sandström och Harald Gaski hedersdoktorer vid Umeå universitet

Sara Sandström och Harald Gaski har av Humanistiska fakulteten utsetts till hedersdoktorer 2024.

Vicenc Torra
Ny forskning ska skydda din integritet

Professorn som gör det svårt för angripare att sprida känslig information.

SPädbarn suger mammas bröst
Lågdos järntillskott ingen fördel för ammade spädbarn

Det visar en ny studie gjord vid Umeå universitet, publicerad i den ansedda tidskriften JAMA Pediatrics.

Bild på Johan Hellström
EU-valet 2024: Därför spelar din röst roll

Johan Hellström, docent vid Statsvetenskapliga institutionen svarar på frågor inför EU-valet 2024.

Eric Libby and Laura Carroll sit in IceLab against a background wallpaper of birds
Modellera hur en mikrob kan skilja vän från fiende

Enda DDLS-finansierade doktorandprojekt till Umeå universitet i stark miljö inom UCMR, MIMS och Icelab.

Lagerkrans
Kock och digital samhällsforskare utses till hedersdoktorer

Samhällsvetenskapliga fakulteten har utsett två nya hedersdoktorer.

Doktorshatt
Hedersdoktor med etiskt perspektiv på vården

Årets medicine hedersdoktor vid Umeå universitet är Anders Lindseth, professor emeritus i praktisk filosofi.