Universitetslektor i socialt arbete och docent i folkhälsovetenskap.
Jag har en folkhälsovetenskaplig bakgrund och disputerade 2018 med en avhandling om sociala ojämliketer i hälsa över livsloppet. Sedan 2023 är jag docent i folkhälsovetenskap och sedan hösten 2025 är jag anställd som universitetslektor i socialt arbete.
Tematiskt kan min tvärvetenskapliga och praktiknära forskning sammanfattas under tre områden vilka inte ska ses som ömsesidigt uteslutande utan som i hög grad sammankopplade inom ramen för mina olika projekt. Man skulle kunna säga att dessa områden utgör basen i min forskning medan ett fokus på samskapande metoder och samverkan för samhällsnytta löper som en röd tråd genom min vetenskapliga verksamhet.
Forskning om unga som varken arbetar eller studerar (UVAS)
Under 2018 kom jag i kontakt med en grupp unga som varken arbetade eller studerade, vilket blev startskottet för vad som i dagsläget utgör en stor del av min forskning. Jag har sedan dess lett tre projekt inom området där det första har studerat hur lokala insatser för gruppen fungerar och varför. I det andra projektet studerades erfarenheter och upplevelser av covid-19-pandemin för unga som varken arbetar eller studerar. Det tredje projektet genomfördes i form av en kunskapsöversikt om insatser för unga med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar.
Forskning om vård- och omsorgssystem i glesbygd
Inom ramen för två projekt har jag även studerat tillgången till, och upplevelser av, vård och omsorg för unga i glesbygd samt betydelsen av hälsoinnovationer för att säkerställa behovet av hälso- och sjukvårdstjänster i glesbygdsområden. Det första handlade om att identifiera behov och framtida insatser för att ge glesbygdsungdomar bästa möjliga förutsättningar till ett gott liv med en god hälsa. Det andra handlade om att identifiera möjligheter och utmaningar med att samskapa vård- och omsorgslösningar över huvudmannagränser i glesbygd.
Forskning om utvärdering av komplexa interventioner
Utvärdering av komplexa interventioner ligger mig varmt om hjärtat. Det vill säga utvärdering inte enbart fokuserad på att mäta effekter utan på att få fördjupad förståelse för hur och varför system och insatser fungerar. Jag har hittils genomfört två teoridrivna utväderingar och är även involverad i ett projekt för att studera effekter och implementering av social aktivitet på recept när det gäller ensamhet och hälsa bland äldre personer.
Avslutningsvis, inom ramen för dessa områden arbetar jag:
Med både kvalitativa och kvantitativa metoder på det sätt som bäst besvarar forskningens syfte och frågeställning(ar).
Tillsammans med nationella och internationella forskare från andra discipliner så som statsvetenskap, psykologi, sociologi, arbetsterapi och kulturgeografi.
I nära samverkan med offentliga aktörer på olika nivåer vid planering och implementering av projekt samt för att diskutera och kommunicera resultat.
Jag undervisar inom i vetenskaplig metod på socionomprogrammet.
Hur kan samhället med olika insatser stötta ungdomar som varken studerar eller arbetar?