Ulrika Leijerholt är universitetslektor inom marknadsföring. Hon har tidigare även haft rollen som uppsatskursansvarig för enheten företagsekonomi. Innan hon började på Handelshögskolan arbetade Ulrika under många år inom marknadsföring och affärsutveckling, med erfarenhet från både strategiska och operativa roller och inom både privat och offentlig sektor.
Forskningsmässigt ligger Ulrikas huvudsakliga intresse och expertis inom varumärken i offentlig sektor där hon använder både kvalitativ och kvantitativa metoder.
Ulrika arbetar även aktivt med samverkan och att skapa möten mellan forskning och praktik. Hon är bl a initiativtagare och del av planeringsgruppen för 'Mötesplats varumärken offentlig sektor,' ett forum för att diskutera varumärkesrelaterade frågor kopplat till offentlig sektor. Hon har även genomfört samarbeten med bl a Umeå Kommun, Sveriges Kommunikatörer Norr och Marknadsföreningen i Umeå. Ulrika integrerar också gärna praktiska element i undervisningen i syfte att bättre koppla samman teori och praktik.
Ulrika undervisar på kurser på både kandidat- och masternivå, inklusive Strategic Marketing and Sustainability, Säljaktiviteter, Marknadsföring A, samt Vetenskaplig metod.