"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Ulrika Leijerholt

Ulrika Leijerholt

Ulrika Leijerholt arbetar som universitetslektor inom marknadsföring. Hennes forskning fokuserar på varumärken i offentlig sektor.

Extern webbsida: www.ulrikaleijerholt.com

 

Pedagogisk meritering: Meriterad lärare

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam som

Anknytning
Universitetslektor vid Handelshögskolan vid Umeå universitet Enhet: Företagsekonomi, Marknadsföring
Plats
Samhällsvetarhuset, Biblioteksgränd 6, B30226 Umeå universitet, 901 87 Umeå

Ulrika Leijerholt är universitetslektor inom marknadsföring. Hon har tidigare även haft rollen som uppsatskursansvarig för enheten företagsekonomi. Innan hon började på Handelshögskolan arbetade Ulrika under många år inom marknadsföring och affärsutveckling, med erfarenhet från både strategiska och operativa roller och inom både privat och offentlig sektor. 

Forskningsmässigt ligger Ulrikas huvudsakliga intresse och expertis inom varumärken i offentlig sektor där hon använder både kvalitativ och kvantitativa metoder. 

Ulrika arbetar även aktivt med samverkan och att skapa möten mellan forskning och praktik. Hon är bl a initiativtagare och del av planeringsgruppen för 'Mötesplats varumärken offentlig sektor,' ett forum för att diskutera varumärkesrelaterade frågor kopplat till offentlig sektor. Hon har även genomfört samarbeten med bl a Umeå Kommun, Sveriges Kommunikatörer Norr och Marknadsföreningen i Umeå. Ulrika integrerar också gärna praktiska element i undervisningen i syfte att bättre koppla samman teori och praktik. 

Ulrika undervisar på kurser på både kandidat- och masternivå, inklusive Strategic Marketing and Sustainability, Säljaktiviteter, Marknadsföring A, samt Vetenskaplig metod.

Baltic Journal of Management, Emerald Group Publishing Limited 2023, Vol. 18, (4) : 525-542
Fatemi, Hajar; Leijerholt, Ulrika; Rezvani, Zeinab; et al.
Public Management Review, Taylor & Francis Group 2022, Vol. 24, (3) : 442-465
Leijerholt, Ulrika; Biedenbach, Galina; Hultén, Peter
Journal of Marketing Management, Taylor & Francis Group 2021, Vol. 37, (13-14) : 1243-1266
Leijerholt, Ulrika
Public branding and marketing: a global viewpoint, Springer Nature 2021 : 121-139
Leijerholt, Ulrika
Public Branding and Marketing: A Global Viewpoint, Springer Publishing Company 2021 : 121-139
Leijerholt, Ulrika
Studier i företagsekonomi. Serie B, 104
Leijerholt, Ulrika
Organisation & Samhälle, Organisation & Samhälle 2019, (2) : 18-23
Leijerholt, Ulrika
Journal of Brand Management, Palgrave Macmillan 2019, Vol. 26, (2) : 126-140
Leijerholt, Ulrika; Biedenbach, Galina; Hultén, Peter
Journal of Brand Management, Springer 2019, Vol. 26, (3) : 277-290
Leijerholt, Ulrika; Chapleo, Chris; O'Sullivan, Helen